ابزار منو ثابت

آیا سنگ نوشته ها آدرس دفینه هستند؟

ابزار وبمستر

آیا سنگ نوشته ها آدرس دفینه هستند؟

دو شنبه 30 تير 1399
22:35
کوروش

در بسیاری از نقاط کشور سنگ نوشته هایی را چه به صورت نوشته و یا حکاکی می بینیم که متاسفانه بسیاری از کاوشگران آنها را یا تخریب یا جابجا می کنند به جهت یافتن گنج و دفینه اما واقعیت اینه که این سنگ نوشته ها صرفا برای دفینه نیست و برای مصارف دیگری حکاکی شدند.

سنگ‌نبشته، سنگ‌نوشته یا کتیبه به تخته‌سنگ، کاشی‌کاری یا سطح دیگری گفته می‌شود که معمولاً واقعه‌ای تاریخی بر روی آن کنده‌کاری یا نوشته شده باشد. معمولاً کتیبه به نوشته‌ای اطلاق می‌شود که بر روی سنگ، در حاشیهٔ سردرِ ساختمان‌ها؛ یا گوشه‌های پارچه‌های خاص نظیر پرده، سفره، و بیرق؛ یا بر صفحه‌های کتاب نگارش می‌یابد.
سنگ‌نبشته‌های (کتیبه‌های) یافت شده در مصر و بین‌النهرین و مواردی مانند آن به هزاره چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد. این کتیبه‌ها بیشتر فرمان شاهان و فرمانروایان و توصیف وقایع و تاریخ جنگ‌ها بوده‌اند
در ایران باستان سنگ نوشته بیشتر بر کوهپایه‌ای مشرف بر چشمه سار حک می‌گردیده‌است. سنگ نوشته گاه به دستور شاه کشور، سردار یا والی منطقه نگاشته می‌شد.

از کتیبه‌های مهم دوران باستان در ایران و نواحی اطراف آن یکی کتیبه آشور بانیپال در ذکر فتح شهر شوش و وقایع پس از آن،و دیگر کتیبه‌های دوگانه داریوش هخامنشی در بیستون به زبان‌های پارسی قدیم و عیلامی بابلی است، که یکی به کتیبه بزرگ و دیگری به کتیبه کوچک موسوم است.

از شاهان هخامنشی کتیبه‌های متعددی در تخت‌جمشید، شوش، نقش رستم، و همدان برجای مانده‌است. کتیبه داریوش اول در شوش را فرانسویان کشف کردند. این کتیبه مفصل‌تر از کتیبه بیستون و نقش رستم (از کتیبه‌های دیگر این شاه و شاهان دیگر هخامنشی) است. در نقش رستم، محلی در ۴ کیلومتری تخت‌جمشید، چهار مقبره از شاهان هخامنشی به‌صورت مغاکهایی بر سینه کوهی از سنگ یکپارچه برجای مانده‌است. در این مکان کتبیه‌هایی دربارهٔ جنگ‌ها و فتوحات داریوش و خشایارشا وجود دارد.در همدان نیز کتیبه‌ای از داریوش در کوه الوند به زبان پارسی، عیلامی، و آشوری نگارش یافته‌است. محتوای آن وصف اهورامزدا و کمک‌های او و ذکر وقایع سلطنت داریوش است. کتیبه‌ای از خشایارشا نیز در همان مکان با وصف اهورامزدا و ذکر سلطنت او وجود دارد. کتیبه دیگر از اردشیر دوم برپایه ستونی به سه زبان مذکور است که هم‌اکنون در موزه بریتانیا قرار دارد. مضمون این کتیبه وصف اجداد اردشیر دوم و تالاری است که او بنا نهاده‌است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

شناسایی راه مخفی خزانه و سفید خانه ها

دو شنبه 30 تير 1399
22:33
کوروش

یکی از مواردی که بسیاری از حفاران با آن مواجهه هستند و فکر نمیکنند راه مخفی و اصلی خزانه ها یا سفید خانه هاست . یکی از کاربران مطلبی برای بنده فرستاده که گفتنش خالی از لطف نیست و می تواند به عنوان تجربه کلید راه حفاران قرار گیرد و کمی آنها را به تامل وا دارد. گفته که در جایی کار می کردیم که به شکل دراز کش بین دو درخت در ارتفاع بسیار بالا سنگی  بوده که باید از زیر آن ۲۰ متر درازکش می رفتیم تا به پله می رسیدیم . تعداد پله ها ۱۰۲ عدد بود و ارتفاع اونها از ابتدا از نیم متر شروع می شده و پله های آخر به یک متر و هشتاد هم می رسید که با طناب بالا و پایین می کردیم  و یک حساب سر انگشتی کردیم حدودا ۸۰ متر زیر زمین بودیم چون شیب پله ها بسیار تیز بودند . و بعد از عبور از اینها به یک سالن بزرگ می رسیدیم که داخل آن پر بوده از سنگ های گوی در اندازه های مختلف و یک حوض سنگی با علامات بسیار و غیره . یکی از نکات مهم این بود که شارژ وسایل برقی بسیار سریع در آن محیط تمام می شده .هدفم از بیان این مطلب اشاره به راه مخفی برای این نوع خزانه ها جهت انتقال اشیای بزرگ بوده چرا که از اون مسیر دراز کش نمی شود چیزی انتقال داد . اشیای موجود در خزانه ها یا مقبره پادشاهان شامل وسایل ، مجسمه های بزرگ ، تابوت و اشیای زینتی بسیار بزرگ بوده از مسیر دیگری غیر از مسیر حفاران به داخل حمل می شد . پیدا کردن مسیر اصلی بسیار مهمه و بیشتر از جاهایی که کسی فکرش را نمی کرده انجام می شده در نقاط کور.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

آثار ترکیبی در آثار شناسی دفینه

دو شنبه 30 تير 1399
22:32
کوروش

در گذشته برای پیدا کردن اموال دفن شده توسط اشخاص عادی ، تجار ، پادشاهان ، شاهزاده ها و وزرا  از یک نشانه استفاده می شد  که شامل درخت ، سنگ طبیعی خاص علایم ، سنگ نوشته ها یا  نشانه های حکاکی و سنگ هایی به شکل حیوانات یا اشیا بوده است که با دانستن نوع آثار و تفسیر آن به هدف می رسیدند ، چرا که هر کدام از این نشانه ها رمز مخصوص به خود را داشت .در موارد بسیاری دیده می شود که آثار استفاده شده برای دفینه ها ترکیبی بوده و شامل چندین سنگ نوشته یا علایم و یا چند تندیس سنگی حیوان به شکل ترکیبی بوده است.در اینجا کارشناسان نکات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند و تعابیر زیادی را برای این آثار ترکیبی استفاده می کنند.

برای مثال زمانی که دو حیوان به هم نگاه می کنند هدف سمت نگاه حیوان ضعیف تر قرار دارد و یا در بسیاری از موارد آثار ترکیبی بیانگر نوع دفینه که مثلا سکه یا تنذیس یا ابزار جنگی و غیره است یا دوره تاریخی آن ، عمق و نوع دفینه گذاری و یا نوع و تعداد تله های استفاده شده را نشان می دهند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

گنج یابی از طریق نام روستا ها

دو شنبه 30 تير 1399
22:31
کوروش

در روستاهای ایران به نام هایی از مکان یا روستا یرخورد میکنیم که بسیار تامل برانگیز می باشد .البته بسیاری از افراد به راحتی از کنار این نام ها عبور می کنند و هیچ گونه تفکری در این خصوص یا وجه تسمیه آن مکان یا آن روستا نمی کنند. ولی اگر خوب به نام آن مکان دقت کنیم به دو مسله می رسیم. اول اینکه برخی از این نام ها مستقیما اشاره به دفینه ای دارند که در آن مکان مدفون می باشد دارند برای مثال برخی از روستاها تل یا تپه ای به اسم « پل به تخت » داریم  که در حقیقت « پول به تخت» می باشد یا در برخی از روستاهای شمال پل هایی داریم  به نام « سیکا پل » که در حقیقت سکه پل می باشد و نشانه وجود دفینه در یکی از پایه های پل دارد که همان بیمه پل می باشد. یا بسیاری از روستاها و یا مکان ها در نقاط مختلف ایران دارای اسم خاص هستند که بیانگر وجود دفینه در آن مکان می باشد که باید رمز گشایی شود.مثلا روستای چنار بن یا که معنی زیر چنار را دارد باید بررسی کرد تا چنار قدیمی روست را ا که نام اون مکان از آنجا گرفته شد پیدا کرد و دفینه زیر آن درخت قدیمی وجود دارد. و یا روستای سنگ میان که معنی میان سنگ می دهد نیز به همین منوال.این اسامی در زبان های مختلف ایران وجود دارد که باید اول ترجمه شود تا وجه تسمیه آن مشخص کردد و در اکثر موارد اشاره به مکان دفینه یا وجود دفینه در آن مکان دارد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

آثار وزیری در دفینه یابی

دو شنبه 30 تير 1399
22:30
کوروش

روزانه آثار زیادی جهت کارشناسی برای بنده ارسال می شود که  بسیاری از این آثار فیک هستند و ارزشی ندارد و جز هزینه الکی و وقت گذاشتن چیزی نصیب آنها نمی شود که بنده به صراحت این آثار را رد میکنم و بسیاری از آثار رسیده را تایید و برای کار کردن رد میکنم چرا که هزینه سنگینی دارد وهزینه بسیاری از این آثار از توان دوستان خارجه و نمی شود روی آنها کار کرد. یه توضیح  مختصر در این خصوص خدمت دوستان عرض میکنم.وقتی آثاری به عنوان آثار وزیری معرفی شده یعنی دارای دفینه وزیری می باشد و وزیر در زمان خودش برای پنهان سازی مال و سرمایه و ثروت یک پادشاه هزینه بسیاری کرده است و با استفاده از کارگران پر شمار که تحت اختیار داشتنداستحکامات زیادی در جهت حفظ اموال پادشاه انجام دادند .البته با استفاده از دستگاه و یک استاد کار بلد می شود نتیجه گرفت ولی اکثریت دوستان نه استاد کار بلد در اختیار دارند و نه سیستم حرفه ای با یک اپراتور درست و حسابی. لذا بنده با توجه به شناخت این قضایا و مسایل دیگر به بسیاری از دوستان توصیه میکنم که روی این آثار شروع به کار نکنند .چون بار مالی زیادی دارد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

شناخت تونل و هواکش خزانه در دفینه یابی

دو شنبه 30 تير 1399
22:29
کوروش

تونل دفینه

در بسیاری از حفاری های دفینه پس از مدتی کاوش بخصوص در تپه های باستانی و تومولوس به تونل های چپ و راست برخورد می کنیم که اگر این تونل ها به درستی انتخاب نشوند ما را در معرض خطر و اتلاف وقت شدید قرار می دهند.در زمان های گذشته تونلها کاربرد گوناگونی داشتند.مثل تونلی که منتهی به دفینه می شود تونلهایی که راه مخفی قلعه ها بود و تونل هایی که به سردابه ها منتهی می شد .

ساخت تونلها به اشکال مختلف بود یا سنگچین بود و یا دیواره ساروجی یا گچی داشت و یا دیواره تنوری و یا خشت و آجر .در بسیاری از موارد تاکید بر وجود هواکش دفینه می شود که این امر کاملا رد شده هست چرا که هواکشی برای دفینه نیست و اگر هم در طول مسیر تونل های منتهی به دفینه باشد جهت نفس کشیدن کارگران می باشد که از اول تعبیه میشد و به مرور زمان بسته می شد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

نقش آب در دفینه یابی

دو شنبه 30 تير 1399
22:29
کوروش

در بررسی های تاریخی مشخص شده است که یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری تمدن بشری در یک منطقه وجود منابع آبی مثل چشمه ها ، رودخانه ها و یا بستر های آب زیر زمینی جهت حفر چاه در آن منطقه می باشد که باعث می شود انسان ها در آن ناحیه تجمع و یک فرهنگ و تمدن را شکل دهند.

آب ماده ای بدون مزه و بدون بو است که برای تمام شکل های حیات لازم است .آب برای زندگی انسانها از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین خصوص جایی که آب هست زندگی و جایی که زندگی هست فرهنگ و مدنیت هم خواهد بود . فرهنگ ها ومدنیت هایی که با بودن آب تشکیل می شوند از خود آثارهایی بجا خواهند گذاشت .همین آثارهای بجا مانده به ما درباره چگونگی زندگی انسانها در آن دوران اطلاعات خواهد داد

مصالحی که برای ساخت یک بنا استفاده می شود حدود ۲ – ۳ برابر مصالح برای ساخت آن بنا از آب استفاده می شود. در دوران باستان امکان حمل خاک ، سنگ ، خشت و سایر مصالح به دوردست ها ممکن بود ولی حمل آب به این راحتی ها نبود به همین دلیل شهرک سازی ، سازه های مختلف ، کشاورزی و دامداری در مجاورت منابع آب قرار می گرفت

دفینه – گنج و یا بررسی های باستانشناسی سطح بر اساس منابع آب ساخته شده باشد . چون آب وجود دارد ، جایی که آب هست زندگی و جایی که زندگی هست فرهنگ و مدنیت هم خواهد بود . جایی که مدنیت هست از آنها آثارهایی بجا خواهد ماند و از آثارها میتوانیم اطلاعات در مورد انسانها و رفتارهای اجتماعی و اقتصادی مردم بدست بیاوریم

مسئله مهم که مربوط به دفینه یابی می شود ، اشیاء مختلف استفاده شده و بجا مانده از آن دوران است .اگر آب نباشد ممکن نیست اولین استفاده شان آب بوده و یا آثاری بجا مانده از منبع آب باید باشد ، در غیر این صورت آدرس اشتباه است و در جای اشتباهی توقف کرده ایم!

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

دلایل تنوع آیین تدفین در زمان اشکانیان

دو شنبه 30 تير 1399
22:28
کوروش

آیین تدفین اشکانیان

کاوش های باستانی در گوشه و کنار کشور قبوری را به ما نشان می دهند که از نظر شکل بسیار متنوع هستند و مربوط به دوران اشکانی می باشد.دوره اشکانی به دلیل دوران طولانی امپراطوری ،گستردگی وسعت زیاد قلمرو حکومتی و وجود مذاهب مختلف ، شیوه‌های متنوعی جهت دفن اجساد وجود داشته است. تاکنون گورستانهای متعدی از این دوره با شیوه‌های متفاوت تدفین از قبیل :قبور خمره‌ای ، سردابه‌ای ، گور معبد ، تابوتی ، چاهی ، مکعب مستطیل ، گودالهای ساده و سنگ چین در نقاط مختلف داخل و خارج ایران کشف و حفاری شده است. در بخش شمال شرق فلات مرکزی ایران و بخصوص در استان تهران به دلیل عدم انجام بررسی‌های علمی و کاوشهای باستان شناسی ، هیچ گونه اطلاعی از وضعیت تاریخی و باستان شناسی این بخش از فلات مرکزی ایران وبخصوص شیوه‌های تدفین در دوره اشکانی وجود نداشت.با انجام دو فصل کاوش در محوطه ولیران در شرق استان تهران گورستانی با تعدادی گور و شیوه های مختلف تدفین کشف و شناسایی گردید که با مطالعه اولیه آنها ،اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص شیوه‌های تدفین و نگرش مذهبی اشکانیان در منطقه دماوند حاصل آمد .

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

آتش سپاری در ایران باستان

دو شنبه 30 تير 1399
22:27
کوروش

در ایران باستان با انواع مختلف تدفین روبه‌رو هستیم که از آن به عنوان سپردن بدن انسان به دنیای دیگر یاد می‌شود. آتش سپاری، خاکسپاری، هوا سپاری، آب سپاری و…، انواع این تدفین‌ها بودند که برخی از آنها در عصر حاضر نیز اجرا می‌شود.
سنت آتش سپاری یا جسد سوزی معمولاً در مناطقی از دنیا انجام می‌شود که آب و هوای بسیار سردی دارند که امکان به خاک سپردن جسد وجود ندارد چراکه یا امکان کندن زمین به دلیل لایه‌های یخ وجود ندارد یا آنکه ممکن است جسد یخ بزند و از بین نرود و سبب شیوع بیماری‌ها شود.
از این رو جسد را می سوزاندند. در دوران پیش از تاریخ جسد سوزی در مناطقی مانند سیبری، لهستان و شمال اروپا باب بود. البته شواهدی از جسد سوزی را در منطقه خاورمیانه داریم حتی در تپه سیلک و منطقه یارین تپه در بین النهرین در دوران نوسنگی شواهدی از این نوع تدفین به دست آمده. اما در هزاره دوم پیش از میلاد شاهد چنین تدفینی نبودیم. این در حالی است که در کاوش‌های جدید خود در محوطه استرک با گوری روبرو شدیم که بیش از ۱۵ فرد، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان و حتی کودک آتش سپاری شده بودند.
این آیین در هندوستان نیز رایج بود. باستان شناسان فرضیه‌ای را مطرح کرده‌اند مبنی بر آنکه این سنت یک سنت هندواروپایی و آریایی است و شاید ریشه این آیین به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد و زمانی باز گردد که اقوام هندواروپایی از آسیای مرکزی و مناطق استپ به مناطق پایین‌تر کوچ کردند.
پاسخ روشنی درباره اینکه آیا این افراد بیماری خاصی داشتند یا مجازات شده‌اند یا آنکه آیین خاصی درباره آنها اجرا شده است به دست نیاورده‌ایم. اما با توجه به بررسی مجموعه خاکستر‌هایی که حتی در میان آنها استخوان انسان نیز به دست آمده، متوجه شدیم گوری که از قضا بسیار شاخص نیز هست و این خاکسترها در آن کشف شده محل آتش سپاری و جسد سوزی نبوده؛ بلکه این خاکسترها از جای دیگر به این گور منتقل شده است. نظر و فرضیه کاوشگران بر آن است که این جسد سوزی یک آیین بوده و این بقایا برای مدت زمان طولانی در جای دیگری نگهداری و سپس به این مکان آورده شده است.
کنار گورهای آتش سپاری شده شی خاصی به دست نیامد. اما در گورهایی که خاکسپاری در آنها انجام شده چه در گورهای دخمه‌ای و چه در گورهای چکمه‌ای، تعداد قابل توجهی شیء پیدا کردیم.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش کار فلزیاب

دو شنبه 30 تير 1399
22:26
کوروش

زمانی که وارد یک کارگاه نجاری شویم با مجموعه ای از ابزار آلات روبرو می شویم که هر کدام برای یک ماموریت خاص طراحی شدند و نجار برای انجام کارهای مختلف از آن استفاده می کند و این موضوع برای تمامی مشاغل صنعتی و خدماتی صدق می کند.

حفاری باستان شناسی نیز به همین صورته و برای انجام مراحل مختلف کار نیاز به انواع تجهیزات حفاری و فلزیاب داریم که در این مبحث فلزیاب ها مورد بحث ما هستند و توضیح داده می شود.فلزیاب ها انواع مختلف دارد و به دسته ردیاب و نقطه زن تقسیم می شود که  هر کدام به دسته جاتی مثل اسکنر یا تصویری ، شعاع زن یا ردیاب و نقطه زن پالسی یا بوقی تقسیم می شود.ماموریت هر کدام از این دستگاه ها مشخص می باشد و هر کدام برای کار خاصی طراحی شده است.

ردیاب ها برای شناسایی و رهگیری هدف از دور ، اسکنر ها برای دیدن تصاویر زیر لایه خارجی زمین و فلزیاب های پالسی هم برای ارسال پالس به داخل زمین و شناسایی فلز داخل خاک و مسیر حفاری . البته فلزیاب ها و اسکنر ها انواع مختلف دیگری نیز دارند که مجال پرداخت به آنها نیست.

گاها در بسیاری از سیستم ها عمکرد این دستگاه ها با هم ترکیب شده و مقلا هم ردیابی  می کنند و هم اسکن یا هم پالسیه و هم اسکن می کند و غیره . بسیاری از کاربران از یک سیستم خریده شده انتظار دارند که همه ماموریت های ذکر شده را برای آنها  انجام دهد که این کار شدنی نیست.هر ابزار برای عملکرد خاص طراحی شده و نباید انتظار نشدنی از یک سیستم داشت و باید از هر سیستم در جای خاص خودش استفاده کرد تا موفقیت حاصل شود.بنابراین باید در خرید سیستم ها دقت لازم را داشته باشیم.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

آیا تپه های باستانی یا تومولوس ها فقط یک دفینه دارند ؟

دو شنبه 30 تير 1399
22:25
کوروش

 

تومولوس تپه های دست سازی هستند که در حقیقت مزار پادشاه ، شاهزاده و دیگر بستگان بسیار نزدیک به آن پادشاست و هم می تواند صرفا فقط مقبره پادشاه باشد و هم مقبره خانوادگی . این تپه ها بر اساس معماری های الهام گرفته از لانه پرندگان ، حیوانات و کواکب و ستارگان طراحی و ساخته می شود که در ساخت آن که بعضا چندین سال زمان می برده است  از همه امکانات یک پادشاه استفاده می شد و هم از نظر زیبایی داخلی و هم استحکام بیرونی کم و کاستی نداشته بود چرا که سرای زندگی بعد از مرگ پادشاه محسوب می شده و پادشاه هم سعی در زیباسازی آنجا داشته است.از نظر دفینه و هدایا نیز مکان بسیار پرباری می باشد و پادشاهان سعی در بردن قسمت زیادی از اموال خود برای زندگی بعد از مرگ برای خود داشتند.
از مسایل اصلی رسیدن به اموال تومولوس ها می توان به سختی زیاد کار ، زمان بر بودن ، هزینه زیاد ، پیچیده بودن مسیر تونل های داخلی ، استحکانات سنگین و عمق زیاد دفینه اشاره کرد و این مسله باعث شده تا کاوشگران کمی سراغ تومولوس ها بروند .اما نکته ای که اینجا وجود دارد اینه که آیا تومولوس ها فقط یک مقبره با دفینه دارند ؟
لازم به توضیح است که تومولوس ها ممکن است غیر از دفینه اصلی که در عمق پایین این تپه وجود دارد و مربوط به مقبره پادشاست دفینه های کوچک دیگری نیز بر روی سطح خود داشته باشد که مربوط به مقبره افراد دیوانی آن پادشاه و یا وابستگان دیگر مرتبط به آن خاندان باشد. از طرفی هم با توجه به معروفیت مکان تومولوس و حتی مقدس بودن آن مکان در ادوار مختلف تاریخی ممکن است از آن تومولوس به عنوان نشانه دفینه های دیگر نیز استفاده کرده باشند برای مثال ده گز از فلات تپه گذشته به سمت آفتاب درآمد قبری دارد …
لذا از این جهت اکثر حفاران که از گرفتن دفینه اصلی تپه ها نامید می شوند با استفاده از دستگاه روی تومولوس و اطراف آن را به دقت چک می کند تا به دفینه های کوچک احتمالی روی تپه یا اطراف آن برسند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

کاربرد میل یا مناره در دفینه یابی در ایران باستان

دو شنبه 30 تير 1399
22:24
کوروش

میل

نشانه گذاری در پیدا کردن دفینه ها بسیار مهم و حیاتی بوده چرا که برداشتن دفینه ای که در کوه و بیابان توسط پادشاهان ، وزرا ، تجار و افراد عادی دفن می شده بدون داشتن آدرس دقیق و نشانه ممکن نبوده است از این جهت از علم آثارشناسی استفاده می شده است و سعی می شده که درمخفی سازی و  پیدا کردن دفینه ها از نهایت طول و عرض جغرافیایی و آثار سنگی یا غیر سنگی و طبیعی یا مصنوعه دست ساخته بشر استفاده شود.یکی از این آثار مناره ها یا میل ها بودند.

منار یا مناره که چراغدان و چراہایه نیز گفته شده در لغت به معنای کانون نور محل روشنایی و جای نار است. وجه تسمیه اینست که در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می ساختند. این هادیان قافله ها و راهنمایان کاروانها را عموما” در کنار راهها و جاده ها ساخته در تاج آنها آتشی روشن کرده تا گمگشتگان با دیدن نور آنها درشب های تاریک یا روزهای مه گرفته راه  را از بیراه بازشناخته به سمت شهر بیایند.

در منطقه کویری ایران باستان، رفت و آمد مردم از یک منطقه به منطقه دیگر، در طول روز، به علت گرمای هوا و تابش نور خورشید بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است. به همین علت کاروان ها عمدتاً شب ها طی طریق می‌کرده اند. بنابراین علاوه بر استفاده از ستاره ها برای جهت یابی (که همه مردم از آن اطلاع نداشته اند) روشی لازم بوده است تا مسافران بتوانند بدون آنکه گم شوند، خود را به آبادی دیگر برسانند.

پس ستون های بلندی که در گذشته به آنها  میل می‌گفتند، توسط حکمران یا نیکوکاران محل ساخته می‌شد و کسی را مأمور می‌کردند تا شب هنگام بر بالای میل آتش برافروزد. می‌دانیم که شب ها در هوای صاف و بدون غبار، سیگار روشن یک فرد ایستاده سیگاری از فاصله ۱۶ کیلومتری دیده می‌شود.

وجود آتش بر بلندای یک میل با ارتفاع پنج متر یا بیشتر، خصوصاً در منطقه کویری، از دوردست ها قابل رۆیت بوده است. و به این ترتیب مسافران می‌توانستند راه خود را پیدا کنند. وقتی اعراب بر ایران مسلط شدند، نام آین آتشدان هایی که بر بلندی ساخته می‌شد، معرب گردیده و به ” منار ” ( محل نار، یا   محل آتش ) تغییر نام داد.

بعدها، چون مساجد محل اجتماع و انجام بسیاری از امور مردم بود، منار را در کنار یا نزدیک مسجد بنا نمودند. گواه صادق این مطلب منار مسجد جامع ساوه است که بیش از یک صد متر با خود مسجد فاصله دارد. با رشد صنعت معماری و ساخت گنبد های بزرگ برای مساجد، عاملی لازم بود تا نیروی رانش گنبد یا طاق های قوسی با دهنه زیاد را مهار نماید، بنابراین برای مهار نیروی رانش از دو منار با جرم زیاد در دو طرف سردر قوس دار مسجد یا دو طرف گنبد استفاده نمودند. هرچند وجود تقارن، از لحاظ هنر معماری، بر زیبایی بنا می‌افزوده است.

با توجه به توضیحات فوق، وجود این شائبه که مساجد دومناره مربوط به شیعیان و مساجد تک مناره مربوط به اهل تسنن است، اساساً مردود است. هم اکنون مسجد نمایشگاه بین المللی تهران تک مناره ساخته شده و مساجد بزرگی چون مسجد الحرام در مکه،  مسجد پیامبر ، مسجد قبا ، مسجد شجره  در مدینه، مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه در استانبول بیش از دو منار دارند که صرفاً جنبه زیبایی داشته و کاربری دیگری ندارند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

شیشه اشکانی در کاخ شانور

دو شنبه 30 تير 1399
22:23
کوروش

کاخ شائور در سمت غربی محوطه باستانی شوش و در مجاورت رود شائور قرار دارد. کاوش­های این محوطه از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ م توسط هیات فرانسوی به سرپرستی رمی بوشارلا و آدران لابروس با همکاری محمود کردوانی از ایران انجام گرفت. در این محوطه سه لایه باستانی مربوط به دوره اسلامی، اشکانی و هخامنشی شناسایی شد. در طی این کاوش­ها ظروف شیشه­ای از دوره­های اشکانی تا اسلامی کشف گردید. آثار اشکانی شائور، به ظروف داروئی و آرایشی، شامل بطری و عطردان، پیاله (کاسه)، لیوان، و زیورآلات از قبیل مهره و حلقه (انگشتری) طبقه بندی شده است. اغلب این آثار با تکنیک دمیده آزاد و بیشتر به رنگ سبز و دو نمونه نیز با روش قالب گلی ساخته شده­اند. با توجه به نمونه­های مشابه، در داخل و خارج از ایران احتمالاً این اشیاء در نقاط مختلف قلمرو اشکانی مبادله می­شده و یا در خود محل با روش ساخت و تزیینات یکسان تولید می­شده است. هر چند که در برخی نمونه­ها تاثیر هنر گذشته ایرانی به خوبی نمایانگر است، اما تاثیر هنر هلنی و رومی بر روی ظروف شیشه­ای شائور بیشتر به چشم می­خورد که نشان از تبادلات منطقه­ای میان دشت خوزستان با محوطه­ های غربی­ تر در این دوران است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

نماد دو صندلی داخل غار در دفینه یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:59
کوروش

یکی از مهمترین آثاری که مربوط به دفینه هست دو سنگ نشیمن داخل غار که بسیار کم دیده شده دقت کنید صندلی داخل غار مربوط مقبره یک حاکم ویا یک مکان مقدس داریم ولی دوصندلی داخل غار مربوط به دفینه شاهی ونسخه دار میباشد.
دوستان درچنین جایگاهی وچنین آثاری باید دنبال علایم تکمیلی باشیم که دیواره سمت چپ تصویر حکاکی گرد و…. دیده میشه که در تفسیر صحیح جایگاه موثرند دقت کنید
عزیزان چنین دفینه ای کار بالایی داره و باچند مسیر گمراه کننده می باشد در چنین جایگاهی باید یک فضای مسدود که طبق علایم وآثار دیگر مشخص میشود را یافت، وبعد از گشودن پلمپ علایمی که هرکدام مسیری رو جهت میدهند دیده خواهد شد چنین کارهایی مربوط به دوره اشکانیان میباشد ودرمورد خطر تله ریزشی درچنین سیستم دفینه گذاری صورت میگرفت با چند مسیر انحرافی که داخل خود این جایگاه ایجاد می شد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

لایه ذغال در گنج یابی نشانه چیست؟

یک شنبه 29 تير 1399
14:58
کوروش

مشاهده لایه ذغال در حین حفاری چه پیامی را به کاوشگر می دهد
این مسئله به چهار قسم است

در جایکه طلا وجود داشته باشد و گاز حاصل از ان در زمان طولانی به سطح زمین امده باشد میتوان نازکترین لایه خاک را در یک شعاع کوچک یا بزرگ (بسته به مقدار)بسوزاند و سیاه کند که در اصطلاح عامیانه زغال میگویند این فرایند در هرجای اتفاق نمی افتد

این زغال ها در زمان گذشته برای علامت گذاری نقطه نهایی محل دفن به کار رفته به طوری که بسیار محل های با شباهت هم ساخته ولی محلی را برای نشانه گذاری اخر با زغال یا خاک سفید یا به طور مشترک علامت گذاری شده

این فرضیه که هر جا زغال هست گنج هم هست باطل است چراکه در محلی که گاز متان نشت کند خاک نیز میسوزد و سیاه میشود

تکه های چوب در زیر خاک که به قصد آتش روشن نمودن توسط چوپانان در گذشته زغال شده اند و یا ریشه های درختان که بعد از مدتی سیاه و شبیه زغال می شوند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت قلب در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:58
کوروش

درباستان دوست داشته اند که نماد مقبره و قبر آنها نمادی باشد که نماد مهربانی عشق و علاقه باشد مثل نماد قلب تجربیات و تحقیقات و مشاهدات ما نماد اغلب برای قبر ها و مقبره ها استفاده می شده که هم برای گور صخره ها هم برای گور تپه ها و هم برای تدفین در خاک مورد استفاده قرار می گرفته.
۹۰ درصد مواقع در تدفین نماد نزدیک بوده و بیشتر مواقع هم برای بانواناستفاده می‌شده است زیرا این بانوان بودند که صفات اصلی آنها باید عشق و علاقه و مهربانی و بوده باشد مردها بیشتر از نمادهای جنگجوی قدرت‌نمایی و صلابت و اقتدار نمایی استفاده می کردند
نماد قلب هر گاه بر روی یک سنگ بزرگ در یک برآمدگی خاکی قرار گرفته باشد به احتمال زیاد قبری در همان تل خاکی خواهید داشت و اگر بر روی یک صخره با شاخصه های ارزشمند باشد اشاره به یک گورصخره می تواند داشته باشدکه در صخره است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

مراحل ساخت تومولوس ها در گذشته

یک شنبه 29 تير 1399
14:54
کوروش

تپه های باستانی یا تومولوس روشهای مختلفی برای طراحی و ساخت داشت و طراحان از مدل ها و طرح های گوناگونی که الهام گرفته از مهندسی کواکب یا ستارگان ، لانه پرندگان یا حشرات مختلف زمینی دیگر بهره می جستند.
اولین کاری که در هنگام ساخت تومولوس انجام می شود، انتخاب محل ساخت می باشد.
۱- باید به آبی که در ساخت آن استفاده می شود نزدیک باشد. ( ۲ تا ۳ برابر مصالحی که در ساخت تومولوس از آن استفاده می شود، آب مصرف شده می باشد، از آنجایی که در دوران باستان حمل آب آسان نبوده، تومولوس ها باید در نزدیکی آب ساخته می شدند. )
۲- زمین باید در مقابل زمین لرزه، رانش زمین و فرسایش خاک مقاوم باشد.
۳- برای جلوگیری از دستبرد به تومولوس باید در نقاط مرتفع و در دید باشد. با تمام شدن رویه ژئوفیزیک نوبت ساخت بنا می باشد.
۱- ابتدا فونداسیون اعمال میشود، فونداسیون از قلوه سنگ ها تشکیل می شود و همانند یک ستون، باید بنایی که در بالای آن خواهد آمد را به خوبی حفاظت کند.
۲- به اندازه کافی سنگ بریده می شود، به محل مورد نظر حمل شده، و محل دفن جسد باز گذاشته می شود، و برای اینکه بتواند چندین تن سنگینی را تحمل کرده و فروریختگی نداشته باشد محاسباتی انجام میشود، همانطور که در عکس پایین دیده می شود، بر این اساس بنا می شوند که تمامی وزن به دیواره های جانبی تحمیل شود.
۳- برای عرضه انواع هدیه و با توجه به اعتقادات، قربانی، در ورودی یک قربانگاه بنا می شود، بنای قربانگاه یک بنای سنگی هموار می باشد.
۴- پس از اتمام روند بالا، با گذاشتن جسد و هدیه ها در اتاق، اتاق بسته می شد، برای جلوگیری از تاثیرپذیری اتاق از باران و برف، روی آن ابتدا با خاک رس پوشانیده شده، و در کناره هایش شن قرار داده می شود، این یک حالت انعطاف پذیری ایجاد می کند، روی این با قلوه سنگ های مختلف پر می شود و با توجه به ارزش فرد مرده ضخامت آن بیشتر میشود.
۵- به منطقه خاک حمل میشود، این خاک به صورت گل درآورده شده، برای حفاظت از قلوه سنگها به روی آن ریخته می شود. ( ۲ تا ۳ برابر مصالحی که در ساخت تومولوس از آن استفاده می شود، آب مصرف شده، از آنجایی که در دوران باستان حمل آب آسان نبوده، تومولوس ها باید در نزدیکی آب ساخته می شدند.)
۶- از منطقه مسکونی مربوط به پادشاه خاک به عنوان هدیه آورده می شد. این خاک ها نیز به همان صورت، گل شده و مالیده می شدند. این لایه همانطور که در عکس دیده میشود، از رنگهای مختلفی تشکیل میشود.
۷- اگر قرار باشد تومولوس از سنگ ساخته شود، دوباره پس از ساخت اتاق، لایه محافظ روی آن اعمال می شده، این لایه به شکل کلید پروانه ای بوده، به شکل یک سنگ صاف یک سنگ کج ساخته می شد.برای سفت شدن مصالح از سنگ نمک استفاده می کردند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش پیدا کردن دفینه تجار و بازرگانان

یک شنبه 29 تير 1399
14:53
کوروش

در گذشته های نه چندان دور وسیله اصلی تجارت بین مردم استفاده از چهارپایانی چون اسب ، قاطر و شتر بوده است و همه افراد  جهت تجارت معمولا در غالب کاروان تردد می کردند  تا از خطر راهزنان در امان باشند و انفرادی سفر تجاری یا تفریحی نمی رفتند.

همه کاروان ها در مسیر راه خود جهت اتراق و استراحت معمولا در کاروانسراها توقف داشتند تا هم انسان و هم حیوانات استراحت کنند.اما این کاروانسراها همه جا نبوده و بیشتر کاروان ها جهت استراحت و رفع تشنگی خود و حیوانات بیشتر از مسیر آب و چشمه عبور می کردند و اونجا اطراق می کردند شاید دو سه روزی اونجا می ماندند .بیشتر دفینه تجار در این مناطق یا فت می شود .چون پول رایج کشور در آن زمان در غالب مسکوکات طلا و نقره بوده یعنی همان سکه های طلا و نقره به همین دلیل حمل پول هم حجیم بوده و هم بسیار خطرناک به خاطر راهزنان فراوانی که در مسیر راه وجود داشتند. به همین دلیل بسیاری از تجار و بازرگانان در مسیر های مختلف قسمتی از سکه های خود را جهت کم شدن ریسک حمل در جایی در گوشه و کنار محل اطراق خود پنهان می کردند تا در زمان برگشت آن را بردارند .و گاها پیش می آمده که آن تاجر به دلیل بیماری یا جنگ و درگیری کشته می شده و آن دفینه به همان صورت باقی مانده هست . اکثر این دفینه های اتفاقی در عمق کم در حد ۷۰ سانتیمتر قرار دارند و معمولا حجم آن نیز به اندازه یک خمره کوچک و یا قراچه می باشد.اگر وارد منطقه ای شدید که دارای چشمه قدیمی و آب فراوان است به شعاع ۵۰۰ متری آن خوب دقت کنید حتما سنگ یا علامت خاصی را می بینید که می تواند محل دفن دفینه تجار باشد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش تهیه نسخه پوستی دفینه

یک شنبه 29 تير 1399
14:52
کوروش

برای دفینه یابی نیاز به سند یا نسخه گنج می باشد  که بسیاری از این نسخه های گنج روی پوست نوشته شده اند. چون از دوام و مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به کاغذ برخوردار است و پاره نمی شود و خطوط روی آن پاک نمی شود.بنابراین برای تهیه نسخه گنج بسیار مفید بوده است. طرز تهیه نسخه پوستی نیز به این شرح است.یشتر نوشته های روی پوست را داغ میکردند و جوهر های مخصوصی بود که قابل شستشو بود و آب آنها را از بین نمیبرد که اکثر نوشته های روی پوست با این جوهر نوشته میشده است. بعضی اوقات نوشته هائی رو میبینم روی پوست که با خون نوشته شده است.
گنج نامه ها اکثرا روی سنگ است و بعد از آن به ترتیب روی پوست آهو و پوست گاو و گنج نامه های مهم که درباری بوده است بعد از سنگ بیشتر روی پوست کرگدن میباشد. ولی اکثر گنج نامه ها روی سنگ یشم حکاکی میشده است.
اکثر نوشته های روی پوست با خون گنج نامه یا نسخه نیست و بیشتر آنها دعا هست و جزو طلسمات محسوب میشود و اکثرا با خون کفتار نوشته میشده است.پس این مورد رو اشتباه نکنیم.
پوستها در زمان خود دباغی میشدند و مواد مخصوصی مانند رزین و روعن به آنها میخورده است که عمر پوست رو بالا میبرده و مقاومت آن را بسیار زیاد میکرده. این پوستها اگر در جای مناسب نگهداری شوند تا پنج هزار سال عمر میکنند.
پوستها را اکثرا در جای خشک یا داخل نی نگهداری میکردند و دو سر آن را می بستند و هر چه به پوست هوای کمتری برخور کند سالم تر میماند و عمر آن طولانی تر میشود.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

روش های شناسایی تپه های دارای دفینه

یک شنبه 29 تير 1399
14:50
کوروش

در ایران تپه های باستانی زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها دست ساز هستند که به تومولوس مشهورند این تپه ها برای مقاصد خاصی ساخته می شدند که به چند مورد آن در این مطلب کوتاه اشاره میکنیم. غیر از مقبره پادشاهان ، معمولا در مواقع حساس و جنگی مخصوصا در زمان حمله مغول حکم بر این شد که اموال و خراجی که وجود دارند رو پنهان کنند که برای پنهان کردن اموال و فرار کردن از معرکه معمولا در کف خود محل دیده بانی چاهی حفر میکردند و سنگ چین میکردند و اموال رو درونش میذاشتند و سپس سنگی رو درب چاه میذاشتن.

مهمترین مسئله کار وجود یک جنازه در روی سنگ چاه هست که برخی موارد افرادی فکر میکنند این موارد قبر هستند و به نوعی مقبره هستند ولی کاملا در اشتباه هستند این جنازه ها جنازه های قربانیهایی هستند که در پنهان کردن دفینه دست داشته اند و پس از اتمام کار محکوم به مرگ بوده اند به دلیل لو نرفتن مکان تپه های گنج دار . از این جنازه معمولا به عنوان نشانه هم در زیر خاک استفاده میشده و به همین راحتی دست از سر جنازه قربانی هم بر نمیداشتند بلکه برای علامت هم استفاده میکردند که به نوعی گول زننده هم هست برخی موارد بوده که افرادی به این جنازه ها رسیدن یا به خاطر عذاب وجدان کار رو رها کردن یا افرادی برای دور زدن دیگران وقتی به جنازه رسیدن دیگران و خود رو به دروغ و از ریا ملامت میکردند که این قبره و چیزی نداره بیاید روشو بپوشونیم بریم و بعد خودش سر فرصت میومده ترتیب کار رو میداده .

پس به این نتیجه میرسیم که قرار دادن جنازه بر روی کار هم نوعی حیله بوده و نوعی سو استفاده دیگر از نوکر یعنی نوکر باید همیشه نوکر باشه چه سالم باشه چه مرده باشه چه استخونهاش مونده باشه . سپس کل محل دیده بانی رو تخریب میکردند و به صورتی لایه گذاری میکردند که معمولا برای دفینه ها لایه گذاری میکنند البته از این راه همان یاغیان و سرکشانی همچون مغولها هم استفاده میکردند چون امکان حمل بار برای اینکه مدام در تاخت و تاز بودند ممکن نبود مجبور به پنهان کردن انها بودند و چون وقتی زیاد نداشتند این شیوه سریع رو به کار میبستند و سریع کار رو تمام میکردند و راهی تاخت و تاز خود میشدند غافل از اینکه ممکن است برگشتی در کار نباشد و اموال هزاران سال بر سر جای خود میماندند تا دست قسمت دست فردی را به ان برساند . تپه های گنج دار .

معمولا وقتی کار لایه گذاری تموم میشد روی کار برای اینکه محل دقیق وجود دفینه موجود باشه چاله اتشی رو درست میکردند و درونش اتش میکردند و این چاله اتش همیشه برای رهگذرها مورد استفاده بوده غافل از مورد موجود در زیر این چاله اتش.

در تپه های گنج دار نوع دومی هم هست که این مورد به جای چاه از تنور با دیواره ساروجی استفاده میشده و به نوعی تنورهای دو طبقه بودند تنور اول یا خالی بود یا دارای بار اندکی بود برای گمراه کردن که بگه دیگه چیزی نیست و همین بوده و به مال اصلی دست پیدا نکنند بار اصلی هم در تنور در دل تنور مکانهایی رو درست میکردند به عنوان جاساز و اونا رو منظم در مکانهای خوشون قرار میدادند مثلا اگر مورد قوری بود در دیواره جایی شبیه و اندازه ان قوری تعبیه میکردند و قوری رو درونش میذاشتند باقی مواردی که گفته شد عینا شبیه مورد اول است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

خزانه یا سفید خانه خالی در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:48
کوروش

سفید خانه خالی

بارها پیش میاد که جویندگان دفینه یا جویندگان گنج بعد از کار فراوان و حفاری دقیق با همه آثار و علایم طبق سند و نسخه معتبر به یک خزانه یا سفید خانه ای می رسند که بعد از گشودن آن با صحنه ای عجیب روبرو می شوند که آن مکان کلا خالی می باشد. در وهله اول شوکه می شوند و به هم شک می کنند که نکند فلانی از یک مسیر دیگر یک شب قبل تخلیه کرده باشد یا این که …

زمانی که با یک اتاقک خالی مواجهه شدیم باید دو مسله را مورد توجه قرار دهیم . اول اینکه ممکن است این سفید خانه فریب باشد و دفینه در زیر آن به صورت طبقاتی وجود داشته باشد که محاسبات خواص خودش را دارد که در مباحث بعدی به آن می پردازم و یا اینکه این مکان تخلیه تاریخی شده باشد و جهت فریب دشمن یا جهت فریب پادشاه طراحی شده است .در زمان های گذشته کار جابجایی مسکوکات یا سکه های طلا و نقره بر عهده وزیر بوده است و بسیار پیش آمده که وزیر  به پادشاه خیانت می کرده و دفینه را در ظاهر آنجا ولی در باطن در جای دیگری ذخیره می کرده است و یا اینکه جهت فریب دشمنان جهت جلوگیری از دستبرد به اموال پادشاه با یک نقشه قبلی یک سفید خانه در ظاهر ساخته می شده و برای آن مکان در کتاب های گنج نامه سند نوشته می شد ولی اموال در جای دیگری دفن شده بود.برای مثال بعد از حمله اسکندر مقدونی به تخت جمشید و گشودن سفید خانه های هخامنشی بیشتر این خزانه ها و سفید خانه ها خالی بودند یعنی قبل از دسترسی اسکندر به آنها تخلیه صورت گرفته.

باید توجه داشته باشیم که خزانه ها و سفید خانه ها حکم بانک را برای گذشتگان داشتند و هر زمانی که نیاز به دفینه ایجاد می شد از بانک استفاده و خزانه را خالی می کردند.موارد بسیاری پیش می آمد که نیازمند سکه و شمش می شدند.مثل قحطی ، بیماری ها ، جنگ و غیره . در این موارد یعنی تخلیه تاریخی حتما باید چیدمان خاک بهم خورده باشد و در مسیر حفاری تکه های ساروج شکسته دیده شود .طوری که حفار متوجه نامنظم بودن خاک بشود.موارد بیشماری به بنده رجوع شده که تخلیه تاریخی داشتیم.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

قراول خانه ها در دفینه یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:47
کوروش

بدلیل نبود امکانات پیشرفته ارتباطی قبل از ورودی قصبات ، آبادی ها و شهر ها معمولا در بلند ترین نقطه مشرف به اون محل نقطه ای وجود داشت بنام قراول خانه که در حقیقت کار اطلاع رسانی رفت و آمد ها را به مردم آن منطقه انجام می داده است .البته نباید به میل و برجک نگهبانی اشتباه شود. شبیه هم هستند ولی کاربرد آنها با هم متفاوت هستند. قراول خانه ها را در کنار راههای قدیمی ایجاد میکردن ودر کنارش برجهایی برای نگهبانی شهر وکاروان ومسافران طراحی میکردند. مکانی بلند وقریب و یک فرسنگ بیرون شهرکه سربازان شب وروز درحال نگهبانی بودند و راهزنان ولشکر سپاه رو کاملا میدیدند و بنوعی با روش کردن آتش یا…اطلاع رسانی میکردند البته نباید با چاپار خانه ها یا رباط اشتباه شود.

در بناهای تاریخی کشور بخصوص ارگ ها،قلعه ها،وبرجها بخشی بنام قراول خانه وجود دارد قراول خانه هاکاربرد مختلفی داشتند مثلا محل استراحتی برای قراول هاو انبار اسلحه آنها بوده که بعنوان پادگان برای محافظت مناطق عمل میکرده است،جایگاه نگهداری ارابه و اسبهای سلطنتی بوده است.

کلبه مختصری بوده که در برسر راههای ورودی به شهربرای اخذ عوارض از افرادی که محصولات کشاورزی وارد میکردن اخذ میشد، دفینه گذاری در آنها متفاوت بود؛واینکه در وسط برج طوری طراحی میکردند که با نشانه هایی همچون سازه وعلائم ریز بود با ساروج پلمپ میکردند که این دفینه برای خرج لشکر وتعمیرات مکان مورد استفاده قرار میگرفت.

مخلص کلام این است که این مکان ها بدلیل هم امنیت خوب و هم مشهور بودن قابلیت نشانه قرار دادن برای دفینه را در اطراف خود داشته است چرا که همه افراد قراول خانه فلان منطقه را می شناختند و از موقعیت مکانی آن اطلاع داشتند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

سنگ تابوت در دفینه یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:46
کوروش

سیستم حکومتی ایران در دوران باستان و سلسله های مختلف به صورت طبقاتی بوده است و بیشتر طبقات اجتماعی افراد ملاک فعالیت ها و شخصیت افراد بوده  و افراد برای تغییر طبقه اجتماعی خود باید تلاش زیادی می کردند . این طبقات اجتماعی باعث می شده تا از امکانات مختلف بر اساس آن استفاده کند .این طبقات اجتماعی در مرگ ، آیین تدفین ،جایگاه قرار گرفتن قبر در قبرستان و نوع قبر افراد نیز تاثیر گذار بود.در اکثر مناطق ایران در قبرستان های باستانی با سنگی برخورد میکنیم که چهارگوش بوده و شبیه تابوت می باشد که به سنگ تابوت نیز مشهور است. نا گفته نماند که این سنگ تابوت داخل قبرستان باستانی قرار دارد و چون مابقی قبرها آثارشان از بین رفته فقط سنگ تابوت مشخص است.

سنگ تابوت یک آثار بسیار ارزشمند و کمیاب هست که نشان از وجود مقبره ای مهم تابوتدار وحتی مومیایی درکنار سنگ دارد به محیط و محل قرارگیری سنگ دقت کنید که تپه ای دیده میشود که بر رو و بالای تپه قرار گرفته است و در پشت تابوت یک سنگ سه گوش دیده میشود که سنگ سه گوش به بلندترین نقطه محیط خود مارو هدایت میکند که در اینجا به تابوت دار هدایت میکند و مقبره درکنار خود تابوت میباشد وسنگهای تراشخورده وسفید روی تپه وکنار سنگ کاملا نشانگر وجود مقبره درون تپه میباشد

چنین مقبره های برای افراد قدرتمند و بلندمرتبه ایجاد میشد ودلیل وجود مقبره کنار سنگ و بروی تپه این است که از آن کاملا نگهبانی میشده است .عمق چنین مقبره ای بالا وبعداز گذراندن مسیر مقبره هوای داخل اتاقک از آلودگی بالایی برخوردار هست که نوعی تله بحساب میاد،دوستان مقبره دارای اموال وهدایای بسیار با ارزشی است واز تخریب این نوع سنگ خودداری کنید چون داخلش تکه ای اموال وجود دارد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

تله ترس در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:40
کوروش

 تله ترس در گنج یابی

تله ترس

نوعی تله فیزیکی وجود دارد که به تله ترس معروف است. تله ترس معمولا در مکان های پلمپ شده مانند گور دخمه ها که انسان از محیطی روشن به مکانی تاریک وارد می شود، استفاده می شود. به صورت مجسمه ای به شکل موجودات افسانه ای یا حیوانات بزرگ و ترسناک که معمولا پس از شکست پلمپ ورودی با اینگونه مجسمه روبرو می شوید.

تله هایی که در کشور ایران زیاد دیده می شود معمولا در راهروهایی که منتهی به اتاق می شود که چاله ای عمیق که درون آن پر از نیزه است. البته این عکس که در در اینجا است مربوط به جنگ ویتنام می باشد اما برای شبیه سازی نمونه ای خوب است و از نظر ساختار دقیقا شبیه به یکدیگر هستند با عمق کمتر که روی آن را استتار می کردند.

معمولا در دیوار ها یا ورودی دالان ها با رسم شکل به این نوع تله ها فیزیکی اشاره شده است. در برخی موارد نیزه زهرآلود استفاده شده است و یا به تنهایی به شکل حوض چه ای پر از زهر و مواد سمی که ظرف چندین دقیقه باعث مرگ انسان می شود، استفاده شده است. باید توجه داشت که پیش از ورود به دالان ها حتما از کمربند کوهنوردی استفاده کنید اگر با تله مواجه شدید برای شما خطری به وجود نیاید.

تله مکانیکی شیب دار

تله فیزیکی بعدی که بعد از شیب تند در غارها قرار دارد و به صورت پلمپ بعد از شیب که به شکل کاملا حرفه ای استتار شده برخی اوقات هم در میان راه اهرمی قرار می گرفت که با عبور از روی آن تله فیزیکی عمل کرده و سنگ به روی شیب افتاده و مسیر بازگشت را مسدود می کند. درون پلمپ حفره ای بسیار عمیق و برخی با نیزه وجود دارد. در اینجا باید از کمربند کوهنوردی استفاده کرد و در میان مسیر باید دقت نمود تا اشتباها پای خود را بر روی اهرمی قرار ندهیم.در غارها باید بسیار دقت نمو حتما از چراغ قوه های قوی استفاده کرد تا اهرم ها و خطرها قابل مشاهده باشند.

آخرین نوع تله مکانیکی مربوط به چاهی می شود که دارای سربار می باشد. برای حفاری و برداشتن سربار دیواره چاه مجبور هستید که طنابی به کر خود ببندید و سر طناب را به بیرون چاه ببندید. در اینجا باید به سنگ های بالای ورودی چاه دقت کنید. این نوع چاه ها دارای سنگ های بزرگ در ورودی هستند که با کوچکترین لغزش از جای خود حرکت کرده و شخص را به انتهای چاه می فرستد. حتما قبل از ورود به چاه سنگ های اطراف چاه را تکان دهید.

تله در ورودی تونل ها

در ورودی تونل ها تله مکانیکی یبه وفور دیده می شود. این مدل تله ها به درب ورودی متصل شده و در هنگام ورود به آن سنگ هایی که در بالا قرار دارند کار کلید را انجام می دهند. از جای خود تکان می خورند و پشت سر آن سنگ بالایی و شنی که در بالای آن قرار دارد بر ورودی تونل ریزش می کند و راه بسته می شود.

تله هایی که با کمک شن و ماسه کار می کنند

این نوع تله با فشرده شدن شن و ماسه در زیر یک صخره ایستاده بلند عمل می کند. این مدل از تله ها بسیار فریبنده است و در ظاهر اصلا به تله شباهت ندارد و در نگاه اول صخره ای ایستاده است که در جلو آن یک درب و یا صندوق گذاشته شده است. هر موقع این صندوق برگردانده شود شن و ماسه ای که در پشت صندوق فشرده شده شروع به ریزش به داخل می کند و یک فضای خالی را در پشت صندوق ایجاد می کند و زیر صخره بزرگ خالی می شود و می ریزد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

تله های هشتی در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:39
کوروش

تله های هشتی : دوستان تله ها هرچقدر که پیچیده تر باشه راه حل دارند و با مقداری فکر و ریختن طرح مناسب و ابزار مناسب کاملا میشه کنترل شوند .همیشه بیاد داشته باشید که در زمانی میشه تله هارو فعال کرد و بعد تخلیه کرد که جایگاه دارای ورودی و خروجی باشه و این ریسکو انجام ندید وقتی که مکان از یک دالان و تونل تشکیل شده انرا فعال کنید، خارج از خطر احتمال قفل شدن جایگاه هست که راه حلی برای تخلیش پیدا نشه و دیگه نشه کار پیش بره

پس در چنین مکان هایی که خبری از خروجی نیست درست مثل تصویر بهترین راه کنترل تله هاست چون براثر گذر زمان و فرسایش سطحی سنگها کاملا جوش خوردن بهم و احتمال ریزش مخصوصا تله های هشتی بسیار کم هست.ببینید درتصویر  بالا هوشمندانه ترین کار همین دست نخوردن سنگها بوده چون کاملا چفتو قفل هم شدن و امکان ریزشون بسیار بسیار کم هست و درکلیت کار استفاده از لوله های داربست در کار تله های سنگی عاقلانه است

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علت کندن قبر گبری

یک شنبه 29 تير 1399
14:38
کوروش

اکثر حفاران دفینه به دنبال باز کردن قبرستان گبریان یا قبر گبری هستند و دلیل اصلی این کار دو نکته روشن است یکی اینکه کاری راحت و سبک نسبت به دفینه وزیری می باشد و دوم اینکه قبر ها دارای هدایا می باشد . طبق آداب و رسوم مذهبی آن زمان کنار اجساد از هدایای مختلف استفاده می شده است.

استفاده از زیورآلات در تدفین به همراه متوفی مخصوصا زیورآلات مفرغی در دوره های بعدتر که بسیار زمخت و سنگین بدون ظرافت است که شخصا بعید میدانم در زندگی روزمره از آنها استفاده میشده است و به گمان من فقط در مراسم تدفین به همراه متوفی خاکسپاری میکردند

جنبه های دیگری نیز میتوان متصور بود مانند کاربرد جادو و دور کردن ارواح و نیروهای اهریمنی وجود این باورها قطعا در بین مردمان هزاره های گذشته بوده است

به نظر ما نکته مهمتر در چرایی استفاده از این پیکره های خدابانو است که نزدیک شدن به این چرایی میتونه کمک بیشتری به دلیل استفاده از زیورها برای این پیکره ها و استفاده انسانها از این زیورها بکنه

به گمانم قرار دادن زیورها بر روی سر به خاطر اهمیت سر در پیکر انسان و خدایان میتونه باشه البته این اهمیت که خیلی بعد تر از دوره های مد نظر ما بود.و قطعا کارکرد زیورها در دوره های بعد از پیش از تاریخ تغییر کرده و در دوره های تاریخی میتونسته متفاوت بوده باشه اینکه بخواهیم وارد جزئیات اشکال زیورآلات و محلهای قرارگیری آنها و تفاوت در تمدنها و تغییر در ساختار آنها باشیم نیاز به اطلاعات بسیار دقیق تری از ساختار اعتفادی جوامع هست اینکه چگونه می اندیشیده اند و این باورها به چه علت دستخوش تغییر و تکامل شدند و اینکه چه عواملی باعث تغییر در جزئیات این باورها در بین تمدنهای هم عصر شده است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

نماد تخم مرغ در گوردخمه های اشکانی

یک شنبه 29 تير 1399
14:37
کوروش

وستمین

گوردخمه‌های اشکانی وستمین مشتمل بر راهرو، دهانه و اتاق دخمه می باشد.شاید اگر بلدوزهای اداره گاز با دیدن این گورها حیرت نمی‌کردند و چنگالشان را برای کندن دل خاک متوقف نمی‌کردند، امروز صدای این قورباغه از دل تاریخ به گوش نمی‌رسید! به غیر از سفال‌ها درون ظرف کنار بزرگتر‌ها ۷ تخم مرغ و درون ظرف نزدیک کودک خفته، ۴ تخم مرغ قرار دارد. مردگان همچون جنینی در رحم مادر درون گوردخمه خفته‌اند.

اینجا در گورستان غربی تدفین در گوردخمه‌ها از نوع دسته جمعی و خانوادگی است. مردگان را به حالت جنینی و در جهت شرق – به غرب (جهت طلوع آفتاب) به خاک سپرده‌اند. سرها به سمت شرق و پاها به سوی غرب، هرچند در برخی گورها جهت فرق می‌کند.
زیورالات کشف شده در گوردخمه‌های وستمین

اگر فردی از اعضای خانواده فوت کرده باشد و گوردخمه جایی برای تدفین او نداشته باشد، استخوان و اشیاء تدفین قدیمی‌تر را به درون فضای مستطیل شکل یا راهرو منتقل کرده‌اند و تدفین جدید را جای آن قرار داده‌اند.
با مردگان اشیایی از جنس سفال و فلز مانند مفرغ، آهن، نقره و طلا، شیشه، قیر و سنگ یافت شده که با آنها ظرف، عطردان، سرمه‌دان، دستبند، گوشواره، انگشتر، گردنبند، مُهرهای سفالی، صدفی، قیری و سنگی، شمشیر، خنجر، سگک، سرپیکان، سردوک، سرنیزه می‌ساختند
ادوات جنگی کشف شده در گورهای وستمین

در فصل اول کاوش دو نمونه تدفین اسب در گوردخمه‌ها به دست آمده که برخلاف دیگر گورها فضای مستطیلی دارند و جهت دفن آنها هم شمالی- جنوبی است. سر به سمت شمال و پا در ضلع جنوب، هیچ شی‌ءای هم همراه با اسب‌ها که گردن آنها کمی بالاتر از بدن و سر روی قفسه سینه قرار گرفته وجود ندارد. اما در ۲۱ شهریور ماه خبر رسید که سومین تدفین اسب هم در «وستمین» کشف شده است. شاید تنها تصویر قابل ضبط در ذهن از اشکانیان تندیس مفرغی یک دست داخل موزه ایران باستان، مشهور به مرد شمی یکی از سرداران پارتی است. اما اینجا در وستمین منطقه‌ای پنهان در میان جنگل‌ها در نزدیکی کیاسر ساری واقع در استان مازندارن تصویرها از اشکانیان شکل دیگری به خود می‌گیرد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

شهر صد دروازه یا هکتام پلیس

یک شنبه 29 تير 1399
14:35
کوروش

اما وستمین درست در مسیر شهر صد دروازه قرار دارد و با آن تنها ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. بین آنها کوهی به ارتفاع ۲۸۵۰ متر فاصله انداخته است. همان کوهی که در نوک آن قلعه‌ای به نام «دژ شاه» قرار دارد و باستان‌شناسان آثار دوره اشکانی را در آن رویت کرده‌اند. آنها معتقدند وستمین منطقه‌ای نظامی بوده که چون در مسیر عبور دشمنان برای رسیدن به پایتخت اشکانیان (صد دروازه) قرار می‌گرفته افراد داخل قلعه از طریق مردمان این خطه از احتمال ورود دشمنان مطلع می‌شدند و اوضاع را به اطلاع مسوولان پایتخت برای حفاظت از این شهر مهم می‌رساندند.

صد دروازه یا «هکتام پلیس» مهمترین پایتخت دوران اشکانی محسوب می‌شود که طبق متون تاریخی شهری بسیار پر رونق بوده و در باختر خراسان قرار داشته و از ۲۰۰ سال پیش از میلاد پایتخت اشکانیان بوده است.

” هکاتومپیلوس” در زبان یونانی به معنای صد دروازه است. این لقب در نزد یونانیان به شهرهایی داده می‌شد که بیش از چهار دروازه را دارا بودند. مکان این شهر باستانی امروزه نزدیک دامغان  قرار دارد. اشک سوم و تیرداد اشکانی در سال ۲۴۹ قبل از میلاد آن را پایتخت خود قرار دادند و تا قرن اول میلادی به اهمیت خود باقی بوده است. نخستین کاوش‌های باستان شناسی برای کشف شهر باستانی صد دروازه توسط دیوید استروناخ (David Stronach) (متولد ۱۹۳۱م./۱۳۱۰ش.) باستان شناس اسکاتلندی در اطراف قومس دامغان انجام شد اما این کاوش‌ها با شکل گیری انقلاب اسلامی نیمه کاره رها شد.

بر اساس روایت‌های تاریخی، صد دروازه شهری بزرگ بود که از یک سو تا مازندران و از سوی دیگر تا جنوب سمنان کشیده شده بود. تا کنون کاوش‌های باستان شناسی استروناخ نیز نتوانسته است مکان دقیق این شهر را نشان دهد. به همین دلیل صد دروازه همچنان در دل خاک‌ها مدفون مانده است. برخی معتقدند صددروازه در دورهٔ اوج خود ۲۸ کیلومتر مربع وسعت داشته است.

 

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

گنج های نفرین شده ایران

یک شنبه 29 تير 1399
14:34
کوروش

هر روزه شاهد حوادث ناگواری در دنیای حفاری دفینه هستیم ،برای برخی از جویندگان گنج، رسیدن به آثار تاریخی و ثروت خفته در خاک گاهی فقط در حد یک آرزو باقی می‌ماند و آنها به حکم سرنوشت این آرزو را با خود به گور می‌برند.
آثار باستانی

تا حالا حوادث مرگبار زیادی در نقاط مختلف کشور رخ داده که دلیل اصلی آن، جست‌وجو برای پیدا کردن گنج بوده است؛ حوادثی که قربانیان آنها همان کسانی بوده اند که در آرزوی یافتن گنج راهی کوه و بیابان شده و دست به حفاری‌های غیرمجاز زده‌اند؛ درست مثل حادثه مرگباری که مدتی قبل برای ۲ مرد جوان در یکی از روستاهای استان همدان رخ داد.

ماجرا از آنجا شروع شد که فریدون، جوان ساکن روستای بابارئیس ملایر و پدرش نزد ۳برادر رفتند و با آنها در مورد غاری صحبت کردند که در آن گنجی عظیم پنهان بود. هر ۳ برادر وضع مالی خوبی داشتند اما آنها چنان اسیر حرف‌های وسوسه‌انگیز پدر و پسر شدند که تصمیم گرفتند با یکی دیگر از اهالی روستا برای پیدا کردن گنج با آنها راهی شوند. هر ۶مرد بعد از تهیه وسایل و ابزار مورد نیاز راهی غاری شدند که گنج رؤیایی در آنجا پنهان بود. آنها وارد غار شدند و به ۲گروه سه‌نفره تقسیم شدند. ۳نفر درون غار رفتند و مشغول حفاری شدند و باقی نفرات بیرون غار به مراقبت و زیرنظر گرفتن منطقه مشغول شدند. صدای موتور برق و دریلی که آنها برای حفاری استفاده می‌کردند فضای داخل غار را پر کرده بود و نمی‌گذاشت صدای ۳نفری که مشغول حفاری بودند به بیرون برود. بعد از چند ساعتی که نوبت تعویض شیفت شده بود، ۳نفری که بیرون از غار بودند، وارد آنجا شدند اما دوستانشان را دیدند که بیهوش کف غار افتاده اند. ۲نفر از آنها فوت کرده بودند اما نفر سوم هنوز نفس می‌کشید. بررسی‌ها نشان می‌داد که دود حاصل از احتراق موتور برق کم‌‌کم فضای غار را پر کرده و حفاران که در عمق ۴۰متری غار مشغول حفاری بودند دچار دودگرفتگی و سپس بیهوشی شده بودند. به‌دنبال این حادثه، ماجرا به اورژانس گزارش شد و با حضور امدادگران در محل مشخص شد که ۲ نفر از حفاران جان خود را از دست داده‌اند و سومین نفر با انتقال به درمانگاه از مرگ حتمی نجات یافت.

انفجار مرگبار

علاوه بر گازگرفتگی، دیگر حادثه‌ای که ممکن است جست‌وجوگران گنج را با خطر مرگ روبه‌رو کند، انفجار است. درست مثل حادثه‌ای که برای یک گروه هفت‌‌نفره در استان گلستان رخ داد. ماجرا از این قرار بود که ۷ نفر از جوانان شهرستان مینودشت که وسوسه پیدا کردن گنج مثل خوره به جانشان افتاده بود، بعد از کلی پرس‌‌وجو و تحقیق به این نتیجه رسیدند که زیر یکی از خانه‌های قدیمی شهر گنج بزرگی مدفون شده است. آنها با نقشه‌ای که در اختیار داشتند، دست به کار شدند و تصمیم گرفتند با کندن تونل، راهی برای رسیدن به گنج باز کنند. اعضای این گروه ابزار مورد نیاز را تهیه کردند و در محلی که روی نقشه علامت خورده بود، کار حفاری را شروع کردند. بعد از چند شب تلاش مخفیانه، آنها چاهی به عمق ۸متر حفر کردند تا اینکه به یک کانال زیرزمینی رسیدند. طبق آنچه در نقشه آمده بود، گنج در نقطه‌ای از این کانال زیرزمینی بود. برای رفتن به داخل کانال، ۳نفر داوطلب شدند و راه افتادند. ارتفاع کانال کم بود و آنها مجبور بودند به سختی وارد آن شوند. هر ۳جوان در داخل کانال پیش می‌رفتند اما بوی تهوع‌آ‌وری که کانال را پر کرده بود، مانع از پیشروی شان می‌شد، برای همین تصمیم گرفتند برای ادامه مسیر، عود روشن کنند ولی به‌ محض آتش‌زدن کبریت، انفجار شدیدی رخ داد. بقیه اعضای گروه که بیرون از چاه به انتظار نشسته بودند با شنیدن صدای انفجار دستپاچه شدند و با تیم‌های امدادی تماس گرفتند. با حضور امدادگران در محل، معلوم شد که ۲نفر از ۳جوانی که داخل کانال بودند بر اثر انفجار جان باخته‌اند اما دیگری که مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت. پس از بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد کانالی که ۳جوینده گنج وارد آن شده بودند در واقع مجرای فاضلاب مسجدی بود که در مجاورت خانه قدیمی وجود داشت و انباشت گاز در فاضلاب و سپس جرقه زدن کبریت این انفجار مرگبار را رقم زده بود.

دوستان نیمه‌راه

حتما شما هم تا به حال روایات زیادی درباره نارو زدن و خیانت افرادی که در جست‌وجوی گنج هستند نسبت به یکدیگر خوانده یا شنیده‌اید. شاید برخی از آنها داستان و غیرواقعی باشند اما حقیقت این است که در دنیای واقعی نیز نمونه‌هایی از این دست وجود دارد. ماجرای مرگ گنج‌یابی که همدستانش با مشاهده بدحالی او، وی را به حال خود رها کردند و پا به فرار گذاشتند نیز یکی از نمونه‌های واقعی این روایات است. ماجرا از این قرار بود که چند ماه قبل فردی با اورژانس شهر ری تماس گرفت و خبر از حادثه‌ای داد که در خانه‌ای قدیمی در این شهر اتفاق افتاده بود. امدادگران وقتی راهی خانه مورد نظر شدند، متوجه شدند که در ورودی خانه باز است اما کسی جوابشان را نمی‌دهد. آنها وارد خانه شدند و زمانی که در حال جست‌وجوی داخل اتاق‌ها بودند، متوجه مردی شدند که روی زمین افتاده بود. امدادگران خود را نزدیک مرد رساندند و فهمیدند که او جانش را از دست داده است.

با توجه به تونل‌هایی که در داخل اتاق‌ها حفر شده بود، ماجرا مشکوک به‌نظر می‌رسید، بنابراین امدادگران با پلیس تماس گرفتند و تیمی از ماموران راهی خانه قدیمی شدند. با شروع تحقیقات پلیسی و با توجه به تجهیزات و تونل‌هایی که در خانه قدیمی کشف شد، مشخص شد که عده‌ای در سودای رسیدن به گنج شروع به حفر تونل در این خانه کرده‌اند اما وقتی یکی از آنها براثر گازگرفتگی بدحال شد، وی را در آنجا رها کرده و پا به فرار گذاشتند. از محل حفاری تعدادی تکه‌های سفال و ابزار مربوط به حفاری و نقشه به دست آمد که بررسی سفال‌ها نشان داد مربوط به اوایل دوره اسلامی و سلجوقی است. ماموران در ادامه تحقیقات متوجه شدند که مردی چند ماه قبل این خانه قدیمی را اجاره کرده بود اما بعد از حادثه وی به طرز مرموزی ناپدید شد. جست‌وجو برای دستگیری این مرد آغاز و او مدتی بعد بازداشت شد. مرد جوان در بازجویی‌ها گفت: یکی از دوستانم نقشه گنجی در دست داشت که نشان می‌داد در نزدیکی خانه‌ای قدیمی در شهر ری، گنج باارزشی مدفون شده است. وسوسه رسیدن به این گنج باعث شد با کمک چند نفر از دوستانم نقشه‌ای بکشیم و شروع به حفاری کنیم. برای این کار، ابتدا خانه قدیمی را از صاحبش اجاره کردم و بعد با دوستانم کار حفر تونل را شروع کردیم. ما در ۱۰نقطه مختلف از این خانه شروع به حفاری کردیم اما یک روز وقتی کار را شروع کردیم یکی از همدستانمان بر اثر گازگرفتگی بیهوش شد. وقتی او را از داخل تونل بیرون آوردیم، متوجه شدیم که حالش وخیم است و از ترس اینکه بردن او به بیمارستان باعث شود که لو برویم، وی را در همانجا رها کردیم و پا به فرار گذاشتیم. چند ساعت بعد هم با اورژانس تماس گرفتیم و با ارائه نشانی خانه قدیمی آنها را در جریان حادثه قرار دادیم اما وقتی امدادگران به محل رسیدند، همدست ما جانش را از دست داده بود. با اعترافات این مرد، همدستان او نیز دستگیر شدند و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره آگاهی قرار گرفتند.

مدفون شدگان

بین خطرات مرگباری که همیشه جویندگان گنج را تهدید می‌کند، مدفون شدن آنها در تونل‌هایی که برای دست یافتن به آثار باستانی حفر می‌کنند، یکی از مهم‌ترین خطرات به‌شمار می‌رود چرا که چنین تونل‌هایی معمولا به صورت کاملا ابتدایی و بدون هرگونه تجهیزات ایمنی حفر می‌شوند و درصورت سست بودن خاک ممکن است حادثه‌ای مرگبار را رقم بزنند.

همین چندی پیش بود که یکی از این حوادث در شهرستان سبزوار رخ داد و منجر به مرگ یکی از جویندگان گنج شد. صبح جمعه ۱۵اردیبهشت ماه آتش‌نشانان شهرستان سبزوار در جریان حادثه‌ای در یکی از مناطق این شهر قرار گرفتند و راهی آنجا شدند. محل حادثه مغازه‌ای در بازار سرپوشیده شهر بود و وقتی آتش‌نشانان در آنجا حضور پیدا کردند متوجه شدند کف مغازه فروریخته و از داخل تونلی که در آنجا حفر شده صدای ناله شنیده می‌شود. آتش‌نشانان به سرعت دست به کار شدند و با کنار زدن خاک به تونلی رسیدند که به‌نظر می‌رسید برای دست یافتن به گنج از داخل مغازه حفر شده است. آنها شروع به خاکبرداری کردند و بعد از چند ساعت تلاش، به ۴مرد رسیدند که داخل تونل‌گیر افتاده بودند. یکی از این افراد، صاحب همان مغازه‌ای بود که تونل در آنجا حفر شده بود. هر ۴مرد از داخل تونل بیرون کشیده شدند و یکی از آنها که دچار جراحت شده بود به بیمارستان انتقال یافت.

درحالی‌که آتش‌نشانان تصور می‌کردند تمامی افراد گرفتار در تونل را بیرون کشیده‌اند اما در پرس‌و‌جو از آنها معلوم شد که پنجمین نفر هنوز زیر آوار مدفون است بنابراین جست‌وجو ادامه یافت و دقایقی بعد جسد بی‌جان این مرد که بر اثر خفگی جانش را از دست داده بود از دل خروارها خاک بیرون کشیده شد. با هماهنگی قضایی جسد مرد جوان به پزشکی قانونی منتقل شد و با تشکیل پرونده قضایی در این رابطه مردان نجات یافته برای تحقیقات به اداره آگاهی منتقل شدند. یکی از آنها در بازجویی‌ها گفت: شنیده بودیم که در بازار قدیمی شهر گنج بزرگی دفن شده است برای همین نزد مردی که در آنجا مغازه داشت و از قبل او را می‌شناختیم رفتیم و با دادن وعده و وعید از او خواستیم که برای پیداکردن گنج با ما همکاری کند. این مرد وقتی شنید که بعد از پیداکردن گنج می‌تواند به ثروتی میلیونی دست پیدا کند قبول کرد و از آن روز در مغازه‌اش کار حفاری را شروع کردیم. با نقشه‌ای که از قبل تهیه کرده بودیم، کار حفر تونل را شروع کردیم و چندمتری در اعماق زمین پیش رفتیم اما ناگهان تونل فرو ریخت و ما در آنجا مدفون شدیم. همان لحظه یکی از ما که وضعیت بهتری داشت با استفاده از تلفن همراه با آتش‌نشانی تماس گرفت و ماجرا را به آنها اطلاع داد. وقتی آتش‌نشانان رسیدند یکی از همراهانمان که از بقیه جلوتر بود، در این حادثه جان باخت و ما هم دستگیر شدیم.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

راز مومیایی های دروغین

یک شنبه 29 تير 1399
14:33
کوروش

دست یافتن به جسد مومیایی شده مردم و فرمانروایان باستان یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای قاچاقچیان عتیقه است.مبالغ سرسام‌آوری که از سوی دلالان عتیقه برای خرید مومیایی‌ها پیشنهاد می‌شود باعث شده که بسیاری از قاچاقچیان برای یافتن مومیایی شال و کلاه کرده و راهی مناطق باستانی شوند غافل از اینکه در ایران اصلا اجساد مومیایی شده وجود ندارد و رسم مومیایی کردن اجساد هنگام دفن، متعلق به مصر باستان است. با این حال قاچاقچیان که همیشه برای حل اینگونه مسائل نقشه‌ای در آستین دارند عقب ننشستند و ترفندی به کار بستند که بتوانند تجارت اجساد مومیایی شده در ایران را هم رونق دهند؛ روشی که این روزها بدجوری مد شده و حتما شما هم از آن خبر دارید: ساخت مومیایی تقلبی.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت خشت در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:32
کوروش

گاها در حفاری دفینه به آثار و علایمی در خاک می رسیم که نباید به آسانی از کنار آن بگذریم و چه بسا و قطعا ادامه مسیر کار را برای ما نشخص می کند که به این مورد آثار زیر خاک گویند.یکی از این آثار خشت یا آجر پخته می باشد .به معنی وجود اتاق یا اتاقک یا راهرو یا دخمه ای در پایین تراز آن بوده و به شما می گوید کمی پایین تر تقریبا ۱۰ برابر کلفتی آن به یکباره به یک خاک و گل سفت و فشرده ای که انگار پخته شده و به سختی مهر نماز می باشد وبا هر ضربه فقط سر لنگ درونش فرو می رود برخواهید خورد که اکثر افراد تا به این خاک وگل بر بخورند با سماجت و پا فشاری آنرا بکر و طبیعی می خوانند و دست از کار می کشند در صورتیکه این نوع ملات و گل دست ساز بین ۶۰ سانت تا یک متر

بیشتر ادامه نمی یابد و سپس به اندازه ای نرم می گردد که میتوانید با خاک اندازخاک را جابجا نمایید سپس کار را ادامه داده تا اینکه به نشانه بعدی برسید

گاهی اوقات دیده شده که خطوط یا نگاره هایی بر این نشانه وجود دارند که خود به تنهایی به مانند یک نسخه کامل و بکر بر روی این خشت یا سنگ مربع شکل می باشد این نوع نشانه ها هم درزمان اشکانی و هخامنشی مورد استفاده قرار گرفته و هم در دوران اسلامی خصوصا در زمان غزنویان ،سلجوقیان ایلخانان و نهایتا صفویه مورد استفاده قرار گرفته است.

خشت پخته یا همان آجر و همچنین هر سنگ چهار تراش کاملا مسطح و صاف مربع شکل خوابیده به موازات افق زمین که معمولا در زمان حفاری زمینهای شیبدار و یا برجسته تل خاکی و علی الخصوص داخل چاه های قدیمی بسته شده یا پر شده از خاک دیده و کشف می گردد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

اسرار تپه سنجر خوزستان

یک شنبه 29 تير 1399
14:31
کوروش

ظهور فرهنگ ایلامی و شکل­گیری حکومت در این دوره در جنوب غرب ایران، فارغ از مدارک تاریخی، مسئله­ای است که از منظر مدارک باستان­شناختی در سال­های اخیر چندان موردتوجه قرار نگرفته و صرفاً به یافته­های حاصل از شوش و چند مکان دیگر محدوده مانده است. کاوش­های لایه­نگاری سال­های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در محوطه باستانی سنجر در شمال خوزستان، مدارکی از این دوران را آشکار ساخته که شامل معماری، سفال، مهر و نمونه­هایی جهت تاریخ‌گذاری رادیو کربن می­شود. این آثار در دو گمانه A و E به‌دست‌آمده که اطلاعات مفیدی را در مورد گاه­نگاری شمال دشت شوشان، پراکنش لایه­های سکونتی و چگونگی ارتباط با شوش ارائه داده است. یافته­های کاوش نشان می­دهد که با تداوم سکونت در دوره آغازایلامی، این محوطه احتمالاً در دوره شوش ۴ دچار وفقه استقراری می­شود و سپس در دوره شیماشکی دوباره مسکونی شده که تا سوکل­مخ و ایلام میانی ادامه می­یابد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت جوغن یا لاپیا

یک شنبه 29 تير 1399
14:30
کوروش

جوغن

بسیاری از حفاران دفینه و جویندگان گنج معمولا علامت لاپیا با جوغن را اشتباه می گیرند .حال ببینیم لاپیا چیست .در علم جغرافی، به کوچکترین شکل فرسودگی کارستیک گفته می شود. شکلهایی که به دلایل مکانیکی و اتمسفری در قسمت های بیرونی سنگ ها تشکیل می شود. هر چقدر لاپیاها واضح تر باشند، خلوص پلمه سنگ بیشتر می باشد. لاپیا در پلمه سنگ هایی که تراورتن، رس و سنگ آهک به وفور وجود دارد، ایجاد نمی شود. در سنگ آهک دولوموتیک، لاپیاها به میزان کمی تشکیل می شوند.
ماده هایی که سنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهند:
از اسید، آب، شرایط اتمسفری، تغییرات مکانیکی و گیاهان می توانند تاثیر بگیرند. اسید بر سنگهای ماگکاتیک تاثیر زیادی ندارد. در سنگهای رسوبی تاثیر بیشتری دارد. ممکن است شکل آنها را تغییر دهند.
اثرات آب : به دو گونه زیر زمینی و روی زمینی تقسیم می شود. اثرات جوی اثرات آب و هوایی را در بر گرفته و بر روی تغییرات اثر می گذارد. تغییر شکل مکانیکی به گسل ها و طاق ها تبدیل می شود. سنگ ها را می شکند. گیاهان تاثیر خود را با ریشه هایشان می گذارند.
تاثیرات آب : در مناطقی که باران فراوان می باشد، سنگ ها از نظر فیزیکی و شیمیایی تاثیر می پذیرند. همانطور که تاثیر پذیری ممکن است در جهت کم کردن جرم باشد، می تواند در جهت زیاد کردن آن نیز باشد. مخصوصا با پر شدن آب در ترک ها، در زمستان بر اثر یخ زدن، دوباره باعث ایجاد ترک شده و پهن شده و باعث ایجاد لاپیا می شود.
تاثیر آب های روی زمین : با یخ زدگی، فرسایش، و زیادی بافت گیاهی، خودش را نشان می دهد.
ولی آبهای زیر زمینی : در صخره ها حجم آب فضای خالی شروع به افزایش می کند. انحلال سیمان، خرابی مواد معدنی، در اثر افزایش شکاف در سنگها موجب کاهش مقاومت می شود. در مناطقی از توپوگرافی که سخت می باشد قدرت فرسودگی آب در حال افزایش می باشد. در نتیجه حلقه های دایره ایی پلمه سنگ ها، حکاکی های گرد و خیلی زیبایی باز می کنند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت خطر در حفاری دفینه

یک شنبه 29 تير 1399
14:29
کوروش

نمادها و نشانه های خطر در دفینه یابی باید برای همه افراد قابل درک و فهم باشد تا در زمان حفاری با خطر مرگ رو به رو نگردند.این نمادها، نمادهای بسیار مهمی هستند. این واقعیت را فراموش نکنید که دفینه را فقط یک فرد زنده می تواند پیدا کند!

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

تفسیر حیوانات تخم گذار در دفینه یابی چیست؟

یک شنبه 29 تير 1399
14:27
کوروش

نماد هر حیوان نشانگر خصوصیات آن حیوان و استفاده از آن خصوصیات در پنهان کردن دفینه و مورد رمز قرار دادن آن حیوان می شود.

درمورد نمادهایی که در واقعیت حیوانات تخم گذار هستن  به تنه وپشت لاکپشت دقت کنید ، به شیار روی لاک دقت کنید؛ وهمینطور شیب پشت نماد. این سه گزینه اشاره به این داره که درحال تخمگذاری هست و دقیقا در پشت نماد ومحل تخمریزی باید کاوش بشه.

خب حالا یک موردی باز به همین اشاره داره اینه که اگر نماد تخم گذاری درحال تخم گذاری باشه دو گمانه صدرصد وجود داره:

  • یک محل تخم ریزی
  • دوم اینکه در مسیر نگاه نماد باید سنگهای به شکل دایره در حالت چیدمان روی هم و یا کنار هم قرار داشته باشه و یا تل خاکی برجسته ای وجود داشته باشه که تک سنگی دایره ای شکل دقیقا در مرکز تپه وجود داشته باشه.

این مواردی هست که وقتی نیم تنه نماد درخاک فرو رفته باشه باید وجود داشته باشه وخارج از این موارد نیست.

دوستان لاکپشت چون سرعت کم داره ولی بسیار دارای استقامت هست این یعنی عمق و سختی کار ودر حفاری صدرصد تخلیه سنگهای رودخانه ای بسیار و برخورد دیواریه ساروجی با استقامت بالا مثل لاک لاکپشت هست پس برای این کار باید امکانات درست باشه.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت تک سنگ در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:26
کوروش

در کوه ها و بیابانها به سنگ هایی بر خورد می کنیم که از نظر دفینه یابی و آثارشناسی دفینه بسیار مهم و مشکوک هستند .وجود یک تک سنگ یا سنگ تنها در یک منطقه عاری از سنگ و یا پوشش سنگی زیاد ، آن هم به شکل خاص مطمنا نشانه وجود یک دفینه در اطراف آن سنگ می باشد.

تک سنگهای عجیب در گنج یابی در مواردی طبیعی و در مواردی هم یکی از علائم مهم مربوط به دفینه هستند که معمولا کار دارای نسخه نیز میباشد و این سنگها قسمتی از پازل نسخه گنج محسوب میشوند که این مورد مربوط به مناطق باستانی مهم، پادشاه یا حاکم نشین است در کنار راههای مالرو راهنما محسوب میشوند و در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا شامل حال سنگ نباشد میتواند جهت مرز بندی بوده باشد. البته خاطر نشان کنم که هر تک سنگی در هر منطقه نمی تواند نشانه دفینه باشد

معمولا جاهای که چشمه تمام فصل وجود دارد در جای که افتاب اول صبح بدانجا بتابد مقبره ای مهم با هدایای گرانبها وجود دارد بطوری که محل دور از آب باشد چون اب سبب تخریب مقبره میشد.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

نقش برج های ساختمان ها در گنج یابی و دفینه یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:14
کوروش

در دوران باستان از برج ها معمولا برای شباتی بنا می گذاشتند ولی گاهی اوقات نماد شاهی هم بود و در کل کاربرد نظامی داشتند و به صورتی وابسته به دولت شاهی بودند و دارای بار خوبی هستند.

نکته۱: در برج ها سوراخ و یا پنجره هایی بسیار با اشکال مختلف دیده می شود بعضی در زاویه دید راهها و بعضی در زاویه دید صحرا و دشت و کوه و معمولا برای یافتن جای بار باید از سوراخ ها بر زوایایی که نشان می دهند نگریست تا مکان تقریبی را یافت؛ مقدار مساحت یافت شده دارای نشانه های متعددی است که گاهی اوقات برج دارای یک بار و گاهی اوقات دارای ۳ دفینه و بار  نیز دارد اما باید زاویه دید را به صورت دقیق به یاد سپرده و بعد از خروج از برج در محیط به دنبال نشانه آخر بود.

نکته ۲: گاهی اوقات نیز امکان دارد که برج قدیمی باشد، اما فاقد روزنه سوراخ و پنجره باشد، در این نوع برج ها احتمالا برج غیر نظامی بوده و احتمالا بار یا در خود برج یا اطراف و نزدیک خود برج با علائم و نشانه های مختص بار و دفینه موجود است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

تله های ورودی تونل در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:12
کوروش

ورودی تونل ها:

در ورودی تونل ها سمبل های خطر نیز دیده می شود این مدل تله ها به در ورودی بسته شده و در هنگام ورود به آن سنگ هایی که در بالای قرار دارد کار کلید را انجام می دهند از جای خود تکان می خورند و پشت سر آن سنگ بالایی و شنی که در بالای آن قرار دارد بر ورودی تونل می ریزد و راه را سد می کند.

  1. تله ی که با کمک شن و ماسه کار می کند:

این تله با فشرده شدن شن و ماسه در زیر صخره ی استاده ی بلند صورت می گیرد.این مدل تله ها در صورت ظاهر به تله شباهت ندارد و در دید نخستت صخره ای ایستاده است که در جلو آن یک در و یا صندقی گذاشته شده است هر موقع دسته ی این صندوق برگردانده شود شن و ماسه ی که در پشت صندوق فشرده شده شروع به ریزش به داخل ویا فضای خالی ایجاد شده در پشت صندوق می کند و زیر صخره بزرگ خالی می شود و می ریزد. حال این سوال پیش می آید اگر شما به این مدل صندوق در موقع جستجو کردن برخورد کردید آن را جستجو می کنید و یا بی خیال می شوید و از کنار ان می گذرید . در اکثر مواقع در اثر هیجان مستقیما به طرف صندوق رفته و شروع به جستجوی آن می کنند . و به تله بودن آن بی تفاوت می شوند .

باید اولین کاری که کنید از خود بپرسید که؟

آیا برای جستجوی داخل صندوق باید در آن را باز کرد ؟

  1. آن کسانی که این دفینه را می خواستند مخفی کنند آیا آن را در زیر این صخره در یک صندوق به راحتی ول می کردند؟
  2. آیا تله ی که پیدا کرده ایم به صورت دست نخورده رها کنیم ؟تا یکی که فرد دیگری که به این تله ها وارد نیست در آن گرفتار شود ؟

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت دو لاکپشت در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:11
کوروش

علامت لاکپشت در دفینه یابی

در علامت دو لاکپشت روی هم در گنج یابی شما با دو سفید خانه روی هم دیگه مواجه هستید البته در عمق پایین شاید تا پانزده متر ولی این مکان شما دارای یک تونل ورودیه که در سمت آفتاب درآمد این لاکپشت وجود داره اگر مکان شما خاکی باشه تا فاصله هفت الی ده متری لاکپشت به سمت طلوع هست که باید مکان را پیدا کنید که معمولا دارای یک نشانه مثل یک تختگاه یا یک تورفتگی زمین هست ولی اگر سنگیه زیر یک سنگ خاص و بزرگ که باید زیر سنگ را کار کنید به عمق نهایتا ۴ الی ۷ متر .

ورودی تونل با سنگچین پلمپ باشه بعد از باز کردن تونلی دارید که پر از خاک نرمه و با حدود چهل پله به دوتا اتاق دو طبقه برسید. البته اگر درخت قدیمی داره زیر درخت را برای تونل بکاوید موفق باشید تله داره و در مسیر تونل احتمال وجود استخوان جمجمه حیوانات چون خوک و سگ و دندان حیوانات داخل خاک نرم نیز هست. اگر به جسد نیم تنه رسیدید زیرش تله هست موفق باشید.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی

علامت تمساح در گنج یابی

یک شنبه 29 تير 1399
14:10
کوروش

نماد تمساح در گنج یابی

زمان ، ترس ، سحر و جادو ، محترم شمردن ، شتاب دادن ، حفظ اسرار ، قدرت ، غریزه ، فریبنده ، شجاعت ، بازده ، انعطاف پذیری ، انرژی خورشیدی ، تولد / ساختن ، قابلیت اعتماد و اطمینان ، Indestructibility ، عمق عاطفی ، عتیقه /

نشانه تمساح بعنوان نماد رهبری و افراد موفق را به تصویر کشیده است. (افرادی قوی ، ساکت ، حیله گر و بی باک) موقعی که در اراضی با یک نشانه تمساح روبرو شدید کلمات کلیدی که باید به آنها دقت کنید اینها هستند.

زمان ، ترس ، سحر و جادو ، محترم شمردن ، شتاب دادن ، حفظ اسرار ، قدرت ، غریزه ، فریبنده ، شجاعت ، بازده ، انعطاف پذیری ، انرژی خورشیدی ، تولد / ساختن ، قابلیت اعتماد و اطمینان ، Indestructibility ، عمق عاطفی ، عتیقه / قدرت اولیه با استفاده از این کلمات کلیدی حرکت کرده و باید نشانه دوم را پیدا کنیم. و میتوان با استفاده از نشانه ها هدف اصلی را پیدا کرد.

نماد تمساح همواره یکی از بهترین نماد های دنیای گنج های باستانی می باشد این نماد در طبیعت به وفور یافت میشود اما توجه داشته باشید که این نماد همواره نماد گنج نمی باشد و در برخی موارد مشاهده شده این نماد یک نماد تقلبی میباشد که فقط درباره گمراه کردن فرد کاوشگر استفاده می شده.

این نماد ممکن است که دارای تله هایی باشد که در کسری از دقیقه میتواند شما را به کام مرگ بکشاند. پس هموقه به این نماد در طبیعت برخورد کرید خود نماد را مورد بررسی قرار ندهید و به دنبال یک نماد تکمیل کننده در اطراف در اطراف نماد تمساح باشید

در برخی موارد مشاهده شده که وقتی در اطراف محل تمساح چشمه ای وجود داشته باشد ممکن است گنجینه در درون آب مخفی شده باشد یا در در کنار رودخانه یا چشمه نماد دیگری وجود دارد که این نماد را تکمیل میکند نشان دوم معمولا به شکل حیوان دیگری می باشد که با توجه به آن نماد میتوانید به دفینه دست یابید.

اگر با هیچ کدام موارد بالا برخورد نکردید و فقط نماد تمساح را در اختیار داشتید با احتیاط کامل و با استفاده از یک دستگاه دفینه یاب حرفه ای محل را مورد بررسی قرار دهید. تا به دفینه نماد تمساح برسید. توجه کنید این نماد دارای طلسم و تله می باشد طلسم این دفینه بسیار سخت میباشد و حتی ممکن است گنجینه جابجا شود.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
به وبلاگ من خوش آمدید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فلزیاب نانو بازرگان است. || طراح قالب avazak.ir